Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: johnas
Категория: Бизнес
Прочетен: 297898
Постинги: 223
Коментари: 43
Гласове: 238
Постинг
15.11.2013 09:00 - Рекламация при покупка на продукт
Автор: johnas Категория: Бизнес   
Прочетен: 1323 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 28.01.2014 19:18


 

johnev-legal.com

  

Купувам си стока от магазин или друг търговски обект, но след това се оказва, че стоката не съответства на това, за което съм заплатил или забелязвам някакъв дефект (например повредена  е една от буксите на телевизора или токът на обувката е счупен).Тук възниква право ми на рекламация – имам право да изискам от продавача:

  • да замени стоката с нова или
  • да я ремонтира (да я преведе в състоянието, за което съм заплатил).

Първото нещо, което трябва да направя е да се уверя, че касовата бележка  (фактура или друг удостоверяващ плащането документ) е у мен. Няма място за притеснения, ако съм загубил търговската гаранция, защото освен нея – имам и законова гаранция, произтичаща от Закона за защита на потребителите. Законовата гаранция ми дава право да направя рекламация на стоката в срок от 2 години, като ако го сторя през първите 6 месеца, не е нужно аз да доказвам, че стоката е била с дефекти към момента на продажбата – това се предполага.

Ако си пазя търговската гаранция и тя е по – благоприятна за мен,  ще възползвам и от нея. За някои стоки – например бойлери, хладилници, перални и т.н. срокът на търговската гаранцията е 5 години, но обикновено това е придружено и с условия – да извършвам редовно профилактика и т.н.

При някои стоки – обувки и дрехи – продавачите дават търговска гаранция от 30 дни, но дори и след това аз все още мога да използвам законовата си гаранция. Трябва да запомня, че независимо от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на потребителската стока съгласно правата ми на потребител, произтичащи от Закона за защита на потребителите.

След като реша да правя рекламация, мое право е да си избера къде да го сторя:

  • в магазина, където съм закупил стоката;
  • на адреса на управление на търговеца;
  • на друго място, посочено от търговеца.

Ако някои от служителите ме препрати на друг адрес (по закон аз не трябва да имам никакви затруднения или разходи, свързани с отстраняване на дефекта) или ми каже, че рекламации се правят само в определени дни и часове (търговецът е длъжен да приема рекламации през цялото работно време), ще поискам да говоря с управителя или ще изискам писмен отговор, който по-късно може да ми послужи (например при подаване на жалба до КЗП, завеждане на съдебен иск и т.н.).

След като направя рекламацията (устно или писмено), трябва да се уверя, че е вписана в регистъра за рекламации и да поискам входящ номер. След вписването търговецът има 30-дневен срок:

  • да замени стоката с нова или
  • да я ремонтира (да я преведе в състоянието, за което съм заплатил) – извършените ремонти се отразяват в гаранционната карта и срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок.

Ако се окаже, че нито едно от двете не е възможно,  то имам право:

  • да получа обратно парите си;
  • на отбив от цената.

След като рекламацията ми бъде удовлетворена,  имам право да получа от търговеца документ за това.

При отказ на продавача да уважи рекламацията, имам право:

  • да подам жалба до управителя на търговския обект или на фирмата;
  • да подам жалба до Комисията за защита на потребителите (КЗП е длъжна да се произнесе в срок от 30 дни);
  • да заведа съдебен иск срещу търговеца, като имам право и на обезщетение за вреди, претърпени в следствие от дефекта на стоката (гръмнал бойлер) или ако съм направил някакви лични разходи за отстраняване на проблема (закупуване на алтернативна стока).

Независимо, коя възможност ще избера, нека не забравям да приложа всички документи  – касова бележка, писмен отказа за рекламация, отговор от жалбата ми до управителя и т.н.

 

Всяко споразумение или договор сключено между мен и продавача, което ограничава или изключва гореспоменатите права е нищожно и не трябва да се съобразявам с него.




pravatami






pravatami.bg




Гласувай:
2
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

Блогрол
1. Застраховка "Живот"
2. Застраховка "Живот" и "Злопоука"
3. Договор за застраховка
4. Запис на заповед
5. Придобивна давност между съсобственици
6. Продажба на съсобствен имот
7. Отстраняване на грешки и непълноти в кадастрални планове
8. Етажна собственост
9. Изменение на договора , поради стопанска непоносимост
10. Право на строеж
11. Присъдена издръжка деца
12. Банков влог/депозит/
13. Неустойка
14. Форсмажор
15. Договор за консигнация
16. Франчайзинг
17. Банков кредит
18. Давност дългове - парно, ток и вода
19. Развод по взаимно съгласие
20. Незаконен строеж
21. Запис на заповед
22. Проверка тежест имот
23. Осиновяване
24. Заличаване на фирма
25. Парите - в банка или в Застраховка "Живот"
26. Имотни обяви - Опасности
27. Кредити и депозити също се наследяват
28. Промяна на лично , бащино и фамилно име
29. Рекламация при покупка на продукт
30. Бързите заеми с големи такси