Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: johnas
Категория: Бизнес
Прочетен: 343994
Постинги: 285
Коментари: 43
Гласове: 248
Постинг
13.07.2015 12:47 - Трудова злопоука
Автор: johnas Категория: Бизнес   
Прочетен: 1282 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 02.04 10:41

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg



1. Да бъде установена неработоспособността както и причинната връзка между нея и конкретната злополука, което става чрез:

  • Болничен лист – за временна неработоспособност: , издаден от лекуващия ми лекар или зъболекар, лекарските консултативни комисии (ЛКК), от териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) и от Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК) след клиничен преглед. 
  • Експертно решение от ТЕЛК и НЕЛК – за трайна неработоспособност: . 
  • При смърт, тя се установява от лекаря чрез съобщение за смърт, въз основа на което органите по гражданска регистрация в рамките на 48 часа издават удостоверение за смърт

2. Злополуката да бъде декларирана пред териториалното поделение на Националния осигурителен институт (НОИ)

Работодателят ми има задължението в 3-дневен срок от настъпването на злополуката да я декларира пред определеното териториално поделение на НОИ. (За настъпване на злополуката се счита не денят, в който реално се е случила, ами денят, в който са се проявили последиците от неяНапр.: Ударил съм си главата по време на работа в понеделник, а започва да ми се вие свят и да имам главоболие, което ме прави неработоспособен чак в петък.) Ако работодателят ми не извърши това в този 3-дневен срок, аз или моите близки можем да декларираме злополуката, но най-късно до една година от настъпването й. Това става посредством Декларация за трудова злополука.  

3. НОИ да проведе разследване и да открие досие на трудовата злополука.

На базата на подадената декларация, Териториалното поделение на НОИ съвместно с Инспекцията по труда, може да започнат разследване на злополуката. Те са длъжни да разследват всяка смъртна трудова злополука, всяка злополука, причинила увреждане на повече от 3-ма работещи, както и всяка злополука, за която има основание да се предполага, че ще доведе до инвалидност.

При разследване на злополуката имам право да присъствам или да посоча да присъстват:

  • работник или служител от същата професия, или
  • член на семейството ми или възходящ или низходящ сродни (майка, баща, дете), или
  • представител на синдикалната организация, в която членува;
  • представител на работниците и служителите в комитетите и групите по условия на труд.
  • Същото право имат и наследниците на починалия при трудова злополука и гореизброените лица, когато здравословното ми състояние не ми позволява да посочи представител.

Резултатите от разследването се оформят в протокол в типизирана форма, който е валиден до доказване на противното. Екземпляр от протокола се връчва от териториалното поделение на Националния осигурителен институт на пострадалото лице или на неговите наследници.

За всяка трудова злополука териториалното поделение на Националния осигурителен институт открива досие с определено съдържание, с което мога да се запознавам.

4. Злополуката да бъде квалифицирана като трудова.

Длъжностното лице в НОИ, въз основа на подадените  документите  и създаденото досие, в 7-дневен срок от декларирането в т. 2 издава разпореждане за приемане или за неприемане на злополуката за трудова, което следва да ми бъде изпратено на мен и на работодателя ми в 7-дневен срок от издаването. 

Ако желая злополуката да бъде квалифицирана като трудова, а длъжностното лице в НОИ с разпореждането си отхвърля тази вероятност, пострадалия или наследниците му могат да обжалват пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ.

Ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. С решението ръководителят на териториалното поделение на Националния осигурителен институт решава въпроса или отменя разпореждането и връща преписката за ново разглеждане от компетентния орган, когато не са изяснени всички обстоятелства, отнасящи се до издаване на разпореждането.Решението му се съобщава на пострадалия  или на наследниците му в 7-дневен срок от постановяването му.

Според трудовото законодателство  работодателят е длъжен да покрие разликата между претърпените от мен действителни вреди и тези, които осигурителният орган ми е обезщетил.

За разлика от осигурителния орган, работодателят ми обезщетява: 

o    Претърпените загуби като разходи за лекарства и лечение, които съм направил.

o    Пропуснати ползи – разликата между заплатата, която съм получавал до момента на настъпване на трудовата злополука, и обезщетението, което НОИ ми изплаща.

o    Неимуществените вреди, които съм претърпял –  т.нар. болки и страдания, чиято стойност обаче се оценява единствено от съд.

o    При последващо усложнение и влошаване на състоянието ми (повишаване степента на доказана инвалидност, допълнително изгубване на зрението и др.).

Важно! Горепосочените обезщетения се дължат единствено при увреда на здравето ,установена по надлежния ред и невъзможност за полагане труд, последствие от претърпяна  трудова злополука. 

Изключения:

Отговорността на работодателя по чл. 200 от КТ се осъществява само по съдебен ред.Ако има обезщетения за вреди, настъпили в следствие от влошаване на състоянието по чл.51 ал.3 ЗЗД, следва да се предяви нов иск.

 

 

pravatami.bg




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

Архив
Блогрол
1. Застраховка "Живот"
2. Застраховка "Живот" и "Злопоука"
3. Договор за застраховка
4. Запис на заповед
5. Придобивна давност между съсобственици
6. Продажба на съсобствен имот
7. Отстраняване на грешки и непълноти в кадастрални планове
8. Етажна собственост
9. Изменение на договора , поради стопанска непоносимост
10. Право на строеж
11. Присъдена издръжка деца
12. Банков влог/депозит/
13. Неустойка
14. Форсмажор
15. Договор за консигнация
16. Франчайзинг
17. Банков кредит
18. Давност дългове - парно, ток и вода
19. Развод по взаимно съгласие
20. Незаконен строеж
21. Запис на заповед
22. Проверка тежест имот
23. Осиновяване
24. Заличаване на фирма
25. Парите - в банка или в Застраховка "Живот"
26. Имотни обяви - Опасности
27. Кредити и депозити също се наследяват
28. Промяна на лично , бащино и фамилно име
29. Рекламация при покупка на продукт
30. Бързите заеми с големи такси